Weryfikacja wykonawców oraz badanie i ocena ofert w zamówieniach publicznych. Część 2
Wezwanie do wyjaśnień
W toku badania ofert mogą ze strony zamawiającego pojawić się wątpliwości co do treści złożonej oferty. W takiej sytuacji zamawiający może (a nawet powinien) żądać od wykonawcy stosownych wyjaśnień. Wyjaśnienia mogą dotyczyć wszystkich elementów oferty. Należy jednak pamiętać, że zakazane jest prowadzenie z wykonawcą negocjacji co do treści oferty i dokonywanie w niej jakichkolwiek zmian czy uzupełnień (poza poprawą omyłek – o czym niżej). Innymi słowy, w wyniku zastosowania procedury wyjaśnień wykonawca może na przykład wyjaśnić pewne rozbieżności w jego ofercie lub wytłumaczyć pewne kwestie, które nie są dla zamawiającego do końca zrozumiałe. Nie może natomiast zmieniać oferty.
Poprawa omyłek
Częstą zdarza się, że wykonawcy popełniają błędy w złożonych ofertach. Na szczęście nie każdy błąd oznacza od razu konieczność odrzucenia oferty. Zamawiający ma obowiązek poprawy w ofercie tak zwanych omyłek. Omyłka nie jest zdefiniowana w przepisach prawa zamówień publicznych, jednak można uznać, że jest to błąd wykonawcy znajdujący się w ofercie, ale wynikający z niezamierzonego i nieświadomego działania.
Ustawa wyróżnia trzy rodzaje omyłek:
- oczywiste omyłki pisarskie (oczywistą omyłką pisarską będzie na przykład drobna pomyłka wykonawcy przy wpisywaniu nazwy handlowej oferowanego produktu, jeżeli oczywiste jest, jaki dokładnie produkt oferuje);
- oczywiste omyłki rachunkowe (oczywistą omyłką rachunkową będzie na przykład błąd w obliczenia matematycznych, który każdy jest w stanie wychwycić). W przypadku poprawy oczywistych omyłek rachunkowych należy również uwzględnić dalsze [...]