Opis przedmiotu zamówienia
Wskazanie znaków towarowych, patentów, pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu
Jak stanowi art. 29 ust. 3 ustawy Pzp, przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów.
Oznacza to, że zamawiający co do zasady nie może w OPZ napisać, że wymaga dostarczenia produktu określonej marki. Stanowiłoby to bowiem poważne naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Wykonawca posiadający w swojej ofercie handlowej produkt o określonej marce miałby więc pewność, że jego oferta będzie zgodna z OPZ. Do szczególnego naruszenia tych zasad doszłoby w momencie, gdyby ten wykonawca jako jedyny na rynku mógł zaoferować produkt wymaganej marki.
Od zasady zakazu opisu przedmiotu zamówienia za pomocą znaku towarowego istnieje jednak wyjątek. Można użyć znaku towarowego (a także patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę), jeżeli jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”. Należy jednak pamiętać, że jest to wyjątek i za każdym razem należy dokładnie upewnić się, czy aby na pewno w danej sytuacji można z niego skorzystać.
Aspekty społeczne
Ustawa Pzp wprowadza obowiązek uwzględnienia w opisie przedmiotu zamówienia wymagania wobec wykonawców, żeby zatrudniali na podstawie umowy o pracę osoby, z pomocą których wykonają zamówienie, jeżeli wykonywane przez te osoby czynności polegają na wykonywaniu pracy w sposób określony w Kodeksie [...]