Kontrowersje wokół autoryzowanych serwisów cyfrowych aparatów rentgenowskich

Zgodnie z obowiązującą Ustawą o Wyrobach Medycznych placówki posiadające urządzenia medyczne są obowiązane „posiadać dokumentację wykonanych instalacji, napraw, konserwacji, działań serwisowych aktualizacji oprogramowania, przeglądów, regulacji, kalibracji, wzorcowań, sprawdzeń i kontroli bezpieczeństwa wyrobu, który wykorzystuje do udzielania świadczeń zdrowotnych, zawierającą w szczególności daty wykonania tych czynności, nazwisko lub nazwę (firmę) podmiotu, który wykonał te czynności, ich opis, wyniki i uwagi dotyczące wyrobu”.
Jednocześnie „użytkownik wyrobu jest obowiązany do przestrzegania instrukcji używania”, a w zakresie czynności niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego działania, „które nie mogą być wykonane przez użytkownika”, polegać na podmiotach z „wykazu podmiotów upoważnionych przez wytwórcę lub autoryzowanego przedstawiciela do wykonywania tych czynności”.
Autoryzowany serwis dysponuje osobami posiadającymi określone przez wytwórcę kwalifikacje i doświadczenie zawodowe. Certyfikowani serwisanci przechodzą regularne szkolenia, mają też dostęp do pełnej dokumentacji i odpowiedniego zaplecza technicznego, dedykowanych specjalistycznych narzędzi, biuletynów serwisowych z opisem wszystkich wymaganych i zalecanych poprawek oprogramowania mających wpływ na bezpieczeństwo, jakość i wygodę użytkowania danego systemu. Co ważne, autoryzowane serwisy mają (legalny) dostęp do oprogramowania producenta systemu, dzięki czemu mogą realizować wymagane aktualizacje oprogramowania. Ma to niebagatelne znaczenie z punktu widzenia jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, dobra pacjentów, a także bezpieczeństwa finansowego i prawnego placówki medycznej.
Serwis Agfa Radiology Solutions z uwagi na wewnętrzne procedury serwisowe wykonuje zwykle szerszy zakres czynności niż wymagany przez klientów. W praktyce robimy szczegółowy [...]