Pojęcie jakości w medycynie
Jakość w opiece zdrowotnej
Definicja jakości odnosi się bezpośrednio do pojęcia tzw. „dobrej roboty”, którego to pierwsze wzmianki znajdziemy w działalności takich postaci, jak Konfucjusz, Arystoteles czy Marek Aureliusz, którzy to podkreślali konieczność sumiennego wykonywania zadanej pracy (6).
W myśl tego określenia pojęcie jakości w usługach zdrowotnych ewaluowało przez lata, niejednokrotnie zmieniając swoje oblicze. Na początku jakość opieki zdrowotnej ograniczała się wyłącznie do działań wstecznych, polegających na odnotowywaniu popełnionych błędów. Brak skuteczności tej metody wymusił jednak diametralną zmianę podejścia ukierunkowaną na podejmowaniu próby przewidywania możliwości wystąpienia błędów i określania ich przyczyn.
Standardy usług medycznych
Współcześnie konkurencja pomiędzy placówkami medycznymi, konieczność poprawy kultury i komfortu pracy personelu oraz ryzyko związane z roszczeniami ze strony pacjentów wymusiły ostatni funkcjonujący etap polegający na stałym podnoszeniu jakości poprzez wprowadzenie norm, zasad oraz procedur – tzw. standaryzację usług medycznych. Proces ten wymagał również powstania nowej gałęzi nauki związanej z prowadzeniem badań polegających na ciągłym monitorowaniu i dopracowywaniu istniejących standardów. Problem ten okazał się na tyle ważny i skomplikowany, że powstały niezależne kierunki edukacyjne kształcące specjalistów w omawianym obszarze.
Wprowadzenie systemu zarządzania jakością rozpoczyna się od konieczności kontrolowania efektów działania poprzez identyfikację i wyróżnienie czynników powodujących błąd. Działalność ta jest oczywiście kosztochłonna, w związku z czym oczekuje się od niej wymiernych efektów po...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
Otrzymasz dostęp do:- wszystkich merytorycznych publikacji z zakresu nowoczesnych technologii medycznych i zarządzania jednostkami ochrony zdrowia,
- materiałów wideo z wystąpieniami cenionych ekspertów z branży,
- wywiadów z uznanymi praktykami i ekspertami,
- materiałów szkoleniowych z konferencji organizowanych przez "OPM" i dlaSzpitali.pl,
- wydań aktualnych i archiwalnych numerów "OPM" w wersji online