Podnoszenie jakości opieki nad pacjentem w oddziale neonatologicznym
Właściwa zależność pionowa personelu
W strukturze zespołu istotne jest jednoznaczne określenie kompetencji poszczególnych osób tworzących wielospecjalistyczny zespół i jednocześnie zależności służbowej między nimi. Jeszcze ważniejszą sprawą z czysto praktycznego punktu widzenia byłoby ustalenie poszczególnych etapów zaawansowania zawodowego. To oznaczałoby, że nowo przyjmowane osoby pracują w zespole pod okiem bardziej doświadczonej osoby – i ta osoba jest za ten nadzór dodatkowo wynagradzana. O ile w zespołach lekarskich ta gradacja kompetencji idzie w parze z uposażeniem finansowym, to w grupie pielęgniarek/położnych zasada ta obowiązuje tylko częściowo. Wydaje się, że w grupie personelu średniego kompetencje osób długo pracujących powinny być gratyfikowane nie mniej niż specjalizacja bardzo młodych nowo zatrudnianych osób o krótkim stażu pracy. W obecnej strukturze doświadczenie zawodowe w zasadzie nie jest gratyfikowane.
Szkolenia
Truizmem jest stwierdzenie, że zespoły medyczne powinny pracować w systemie ciągłego doskonalenia zawodowego. Należy jednak zauważyć, że przy całym obowiązku ciągłego podnoszenia wiedzy i umiejętności szpitale nie finansują wyjazdów szkoleniowych, a w niektórych przypadkach nawet limitują liczbę dni szkoleniowych w roku. Do kuriozalnych sytuacji dochodzi, gdy lekarze zatrudnieni na umowie o pracę muszą korzystać z urlopów bezpłatnych, aby zrealizować szkolenie służące zresztą podnoszeniu jakości pracy w macierzystej jednostce zatrudniającej. Powszechne jest także wykorzystywanie w tym celu urlopów wypoczynkowych. Inni po prostu nie szkolą się.
Tymczasem wymóg wiedzy w oddziałach położniczo-neonatologicznych określony jest na wysokim poziomie wiedzy o laktacji – II jego stopniu. Oznacza to na przykład umiejętność określenia kryteriów prawidłowego karmienia naturalnego, ponadto rozpoznania podstawowych problemów w laktacji i umiejętność ich rozwiązania, wreszcie rozpoznania złożonych problemów w karmieniu i wsparcia się specjalistami, tj. konsultantem laktacyjnym i neurologopedą. System odpowiednich szkoleń podstawowych obejmuje wg WHO 18 godzin [...]