Pacjent oczekujący leczenia potrzebuje rozmowy i wysokiej jakości obsługi

W szpitalach, w przychodniach publicznych czy w prywatnych gabinetach ciągle istnieje duża potrzeba odpowiedniego przygotowania personelu medycznego do komunikacji z pacjentem i jego rodziną.
Podstawowym oczekiwaniem pacjenta zgłaszającego się do placówki medycznej jest uzyskanie adekwatnej do jego sytuacji pomocy: rzetelnej diagnozy oraz skutecznej terapii. Jest ją w stanie zapewnić tylko dobrze przygotowany personel medyczny z lekarzem na czele. Niemniej, oprócz tych podstawowych warunków, pacjenci i ich rodziny w coraz większym stopniu oczekują również poszanowania przysługujących im praw oraz wysokiej jakości obsługi.
Prawa pacjenta i ich przestrzeganie
Z danych Rzecznika Praw Pacjenta (2017) wynika, że ciągle jeszcze w naszych szpitalach i przychodniach nie wszystkie prawa przysługujące pacjentowi są w pełni respektowane (1). Najlepiej przestrzegane jest prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej. Znacznie gorzej jest już z prawami pacjenta do:
- informacji;
- poszanowania intymności i godności.
Najgorzej zabezpieczonymi prawami pacjenta pozostają:
- prawo do świadczeń zdrowotnych;
- prawo do dokumentacji medycznej.
Z drugiej strony, po latach intensywnych wzrostów, ustabilizowała się liczba kierowanych do Biura Rzecznika Praw Pacjenta zgłoszeń, która na przestrzeni ostatnich [...]