Wzmocnienie roli AOS i rozwój leczenia jednego dnia – komentarz
Właśnie ruszył nabór wniosków o dofinansowanie inwestycji w AOS i rozwój opieki jednego dnia. Przedsięwzięcie komentuje Małgorzata Okularczyk-Okoń, prezes zarządu Collect Consulting S.A.
31 grudnia 2024 r. ruszył planowo długo wyczekiwany przez szpitale nabór wniosków w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) Działania 6.1 System ochrony zdrowia „Inwestycje w infrastrukturę, sprzęt i wyposażenie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej zmierzające do odwracania piramidy świadczeń i rozwój opieki jednego dnia w ponadregionalnych podmiotach leczniczych”. Budżet naboru to 546 mln zł. Projekty mają zapewnić odciążenie lecznictwa szpitalnego z hospitalizacji możliwych do realizacji w trybie ambulatoryjnym i w ramach leczenia jednego dnia, zwiększyć dostępność do udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej oraz poprawić jakość usług zdrowotnych poprzez doposażenie podmiotów leczniczych w specjalistyczny sprzęt medyczny.
Szpitale ponadregionalne tym razem bez klinicznych
Nabór skierowany jest do ponadregionalnych podmiotów leczniczych wykonujących co najmniej (minimum) działalność leczniczą w rodzaju świadczeń szpitalnych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt. 11 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. I tu pojawia się pewnego rodzaju zmiana w stosunku do stosowanego dotychczas podziału. Zgodnie z regulaminem konkursu o dofinansowanie na wzmacnianie roli AOS mogą ubiegać się podmioty lecznicze, dla których organem założycielskim lub prowadzącym jest minister lub wojewoda. A dokładniej podmioty, którym zgodnie z § 4 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 17 maja 2012 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych oraz szczegółowego sposobu ich nadawania, w części III systemu resortowych kodów identyfikacyjnych nadano następujący kod podmiotu tworzącego:
- minister właściwy do spraw zdrowia – kod 11,
- minister obrony narodowej – kod 12,
- minister sprawiedliwości – kod 13,
- minister właściwy do spraw wewnętrznych – kod 14,
- inny minister albo centralny organ administracji rządowej – kod 19,
- wojewoda – kod 20.
Oznacza to, że z naboru wypadły szpitale uniwersyteckie, które kształcą przyszłą kadrę medyczną – tzw. szpitale kliniczne (kod pomiotu tworzącego 80 – publiczna uczelnia medyczna, publiczna uczelnia prowadząca działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych albo Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego).
Zgodnie z linią demarkacyjną, tj. podziałem interwencji i zasad wdrażania krajowych i regionalnych programów operacyjnych, w perspektywie finansowej na lata 2021-2027 szpitale kliniczne będą mogły upatrywać swojej szansy na dofinansowanie projektów AOS-owych w Funduszach Europejskich dla Regionów, w ramach których przewidziano dofinansowanie infrastruktury pozostałych podmiotów leczniczych, w tym POZ i AOS działających w publicznym systemie ochrony zdrowia (niezależnie od formy własności).
Nowy budynek tylko w uzasadnionych przypadkach
Zakres inwestycji, które mogą zostać sfinansowane w części (maksymalnie 85%) z dotacji, wskazany został już w nazwie konkursu. To inwestycje w infrastrukturę, sprzęt i wyposażenie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Tak więc szpitale mogą zrealizować projekty zarówno bazujące na zakupie czy modernizacji sprzętu, wyposażenia medycznego i niemedycznego, w tym IT, socjalno-bytowego oraz administracyjno-biurowego, jak i na zakupie robót budowlanych. Inwestycje infrastrukturalne obejmować mogą zarówno przebudowę, montaż, remont czy rozbiórkę obiektów, jak i ich odbudowę, rozbudowę czy nadbudowę wraz z modernizacją instalacji i realizacją wszystkich niezbędnych prac ulepszających parametry użytkowe i poprawiające techniczną sprawność budynków.
Budowa nowego pawilonu, budynku czy obiektu możliwa jest tylko w sytuacji, gdy szpital nie dysponuje możliwością efektywnego inwestowania środków w przebudowę lub rozbudowę starych, wyeksploatowanych budynków, które nie spełniają wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu leczniczego zgodnie z obowiązującymi przepisami. Oznacza to ni mniej, ni więcej, jeżeli brak jest uzasadnienia ekonomicznego dla modernizacji posiadanej infrastruktury, można sfinansować budowę nowych obiegów z przeznaczeniem na funkcjonowanie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.
Kluczowe czynniki sukcesu – czyli jakie inwestycje mają szanse
Przygotowując projekt w ramach naboru dotyczącego ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, warto zwrócić szczególną uwagę na kryteria oceny, w tym kryteria rankingujące, które bezpośrednio wpływają na szansę uzyskania dofinansowania. Po pierwsze punktowane będzie poszerzenie zakresu diagnostyki – wprowadzenie nowych badań diagnostycznych lub zwiększenie ich liczby. Po drugie istotne będzie zwiększenie liczby pacjentów w ramach AOS, tj. projekty zwiększające udział pacjentów leczonych ambulatoryjnie w porównaniu do liczby pacjentów hospitalizowanych. Ponadto punkty przyniosą projekty nakierowane na inwestycje w infrastrukturę z długim czasem oczekiwania, np. w takich obszarach jak choroby naczyń, chirurgia naczyniowa, hepatologia czy endokrynologia i osteoporoza oraz endokrynologia i diabetologia dziecięca. Kluczowe będzie także wydłużenie godzin udzielania świadczeń opieki zdrowotnej ponad dotychczasowe godziny pracy, zwiększające dostępność świadczeń dla pacjentów. Rozstrzygającym może być również, że w wyniku realizacji projektu szpital zacznie udzielać świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie szpitalne z zamiarem zakończenia ich udzielania w okresie nieprzekraczającym 24 godzin.
Jak widać, największą szansę na dofinansowanie mają projekty, których celem są faktyczne działania powodujące odwracanie piramidy świadczeń oraz rozwój opieki jednego dnia, a które praktycznie przenoszą ciężar z hospitalizacji do opieki w trybie ambulatoryjnym.
Źródło: informacja prasowa
Czytaj także: Inwestycje w AOS i rozwój opieki jednego dnia – ruszył nabór