SALMED 2020: Jak sprostać wyzwaniom medycyny i zmianom w ochronie zdrowia?
Dobry sprzęt buduje markę szpitala
W obliczu dynamicznie zachodzących zmian na rynku pożądane i poszukiwane są rozwiązania, które rzeczywiście prowadzą do uproszczenia, skrócenia czasu doboru i zakupu sprzętu medycznego oraz usług z tym związanych. Odpowiedzią na te potrzeby jest na bieżąco aktualizowana jednolita baza sprzętu medycznego (z ang. medical equipment), która zawiera wiele tysięcy jednostek sprzętowych pogrupowanych w poszczególne działy. Bogatą ofertę dla szpitali deklaruje wielu dystrybutorów. Można ją też znaleźć w ogłoszeniach na dedykowanych portalach. Dzięki takim platformom możliwe jest m.in. przeglądanie informacji na temat poszczególnych urządzeń, porównywanie ich parametrów, sięgnięcie do ich ofert i ostatecznie zakupienie sprzętu od wybranego dystrybutora.
Wyzwaniem dla placówek medycznych jest dobór, wyszukiwanie sprzętu medycznego i szacowanie wartości inwestycji. Seminarium poświęcone temu zagadnieniu odbędzie się w trakcie targów SALMED (18 marca) i przeznaczone jest dla pracowników zaopatrzenia i zamówień publicznych i działów aparatury medycznej mających na co dzień za zadanie optymalny dobór sprzętu medycznego w placówkach ochrony zdrowia. Partnerem spotkania jest portal medipment.pl. Eksperci portalu zaplanowali także w drugim dniu targów SALMED (19 marca) seminarium poświęcone internetowym narzędziom zwiększającym sprzedaż sprzętu medycznego, które dedykowane jest dyrektorom handlowym i marketingowym firm zajmujących się zaopatrzeniem placówek medycznych.
Start-up zone
Nowością targów SALMED będzie strefa przeznaczona dla start-upów w medycynie. Definicji tego pojęcia jest wiele, ale najczęściej za start-up uznaje się organizację szukającą modelu biznesowego posiadającą rozwiązanie lub produkt o charakterze innowacyjnym. Rośnie popyt na różnego rodzaju usługi medyczne. Podaż niemalże stoi w miejscu – brakuje w kraju lekarzy i pielęgniarek. Pomocą na te trendy może być technologia, którą wnoszą właśnie start-upy. Szczególnie pożądane są innowacje pozwalające na wczesnych etapach wychwytywać pewne zjawiska i zmniejszać kosztochłonność interwencji. Z badania, które na początku roku przeprowadziła firma MEDmeetsTECH i agencja Atena Search & Consulting wynika, że 53 proc. start-upów medycznych realizuje model zarówno B2B, jak i B2C. 32 proc. – tylko B2B. Jedynie 6 proc. chce dotrzeć tylko do pacjenta. Jeśli chodzi o specjalizację, dominują: specjalizacja interdyscyplinarna (29 proc.), kardiologia (15 proc.), ginekologia, sport, diagnostyka (po 8 proc.).
– Rynek start-upów medycznych jest jednym z bardziej obiecujących sektorów dla rozwoju polskiej myśli technologicznej. Innowacyjne rozwiązania z tej branży odnoszą sukcesy nie tylko nad Wisłą, ale i na świecie. Placówki medyczne stawiające na nowoczesność są nimi bardzo zainteresowane. Dla innowacyjnych start-upów szpitale to dobry rynek docelowy i przede wszystkim to rynek świadomy, że czasami trzeba sporo zainwestować, żeby później zyskać. Problemem jest finansowanie. Wszystkie działania dążące do osiągnięcia najpierw produktu, następnie certyfikacji, a ostatecznie dystrybucji są zdecydowanie droższe niż w przypadku innych branż. Obserwując polski rynek start-upów medycznych, widzimy podobną tendencję jak w innych krajach czyli podjęte wyzwanie rozwoju „digital health”. Takie start-upy pokażemy na targach Salmed w specjalnie wydzielonej strefie. Planujemy też dedykowane temu tematowi seminarium. Program SALMED musi sprostać wyzwaniom współczesnej medycyny i nadążyć za zmianami w polskim systemie ochrony zdrowia. Liczę, że będzie wsparciem nie tylko dla dyrektorów szpitali – zapowiada Paulina Pietrzak, dyrektor targów SALMED.
Panel dyskusyjny wokół zagadnienia start-upów przygotuje Polska Federacja Szpitali. Dyskusję odnośnie współpracy start-upów ze szpitalami rozpocznie Ligia Kornowska, dyrektor zarządzająca Polskiej Federacji Szpitali.
Na pytanie: Jak wspomóc wdrażanie innowacyjnych rozwiązań medycznych w Polsce, odpowiadać będą zaproszeni do dyskusji przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, NFZ, dyrektorzy szpitali oraz eksperci ds. start-upów. Panel zakończy prezentacja wybranych start-upów medycznych.