Technologia a human factors w ochronie zdrowia
Czy cyfryzacja to tylko sztuczna inteligencja i deep learning?
GEHC jest również leaderem w zastosowaniu rozwiązań cyfrowych wszędzie tam, gdzie może wspierać lekarzy i personel medyczny, automatyzując procesy i dokumentację medyczną.
Przykładem są rozwiązania cyfrowe w zakresie EKG. System MUSE umożliwia wprowadzenie całkowicie cyfrowego obiegu badań EKG. A to z kolei otwiera szerokie możliwości zdalnych konsultacji. System zapewnia również narzędzia wspierające analizę tych badań oraz ich porównywanie, co ułatwia pracę lekarzom. Wprowadzenie systemu cyfrowych badań EKG pozwala również na budowanie baz danych bardzo pomocnych przy tworzeniu prac naukowych.
Kolejnym przykładem rozwiązań cyfrowych jest system ViewPoint pozwalający na automatyzację przepływu informacji związanych z badaniem ultrasonograficznym, m.in. skierowań na badania ultrasonograficzne, co eliminuje czas potrzebny na wprowadzanie danych pacjentów. Oferują one również możliwość analizy zebranych zdjęć, dokonanie obliczeń i pomiarów w wygodny sposób na stacji roboczej. Ponadto wprowadzając cyfrowy obieg informacji, placówka służby zdrowia buduje archiwum oraz rejestr badań, który może być wykorzystany w pracach naukowych.
Również w obszarze Bloku Operacyjnego oraz Intensywnej Terapii GEHC wprowadza nowoczesne rozwiązania. Dziś w większości szpitali parametry życiowe pacjentów są przepisywane z ekranów urządzeń medycznych na kartkę papieru, a wszelkie obliczenia prowadzone są manualnie. GEHC wprowadza Kliniczne Systemy Informatyczne (CIS), które umożliwiają automatyczne zbieranie parametrów bezpośrednio z urządzeń, a na podstawie dostępnych parametrów algorytmy obliczają różnego rodzaju wskaźniki i skale ocen. Dodatkowo wprowadzanie takich systemów to możliwość prowadzenia Elektronicznej Karty Znieczulenia oraz Elektronicznej Dokumentacji Medycznej na Oddziale Intensywnej Terapii. To z kolei umożliwia zdalne konsultacje, łatwy dostęp do historii pacjenta oraz budowanie baz danych, które pozwalają na prowadzenie analiz pod kątem optymalizacji pracy czy badań klinicznych. Wprowadzanie systemów CIS to ogromny krok w kierunku cyfryzacji systemu.
W jakim jeszcze zakresie sztuczna inteligencja może wspierać pracę lekarzy?
GEHC wprowadziło wiele rozwiązań, które przyspieszają badanie i poprawiają jakość obrazowania. To wpływa jednak na zwiększenie liczby badań, które lekarze muszą opisać i postawić trafną diagnozę. Paradoksalnie im lepsza jakość badania, tym więcej szczegółów, i lekarz musi poświęcić więcej czasu na opis. Dla pacjenta jest to szansa na lepsze leczenie, ale potrzebujemy AI, aby pomóc lekarzowi efektywniej pracować.
GEHC wprowadziło na rynek rozwiązanie, które wspiera decyzje diagnostyczne – Edison Open AI Orchestrator. Dzięki współpracy z wieloma firmami powstała platforma, na której każde badanie (czy to tomograficzne, czy rezonansowe) może być poddane analizie przez algorytmy. Sztuczna inteligencja określa, w których wynikach pojawiły się jakieś nieprawidłowości czy patologie, i przedstawia je lekarzowi do opisu jako pierwsze. Lekarz dostaje więc pakiet wyselekcjonowanych odpowiedzi, które będzie mógł łatwiej zweryfikować, porównać i opisać, dzięki czemu opis diagnostyczny powstanie szybciej.
A co przed nami?
Zdecydowanie dalszy rozwój cyfryzacji i wykorzystanie sztucznej inteligencji w medycynie. Dzisiejsze możliwości związane z coraz lepszym dostępem do diagnostyki i terapii prowadzą nas w kierunku medycyny precyzyjnej, w przypadku której wyzwaniom będzie można sprostać tylko przy udziale sztucznej inteligencji. Dzisiaj nie pytamy już czy, tylko raczej jak? Bezpieczeństwo pacjentów i możliwość wyleczenia zależą od lekarzy, który muszą być wspierani przez nowoczesną technologię. Powstaje jednak pytanie o jakość powstających rozwiązań zarówno cyfrowych, jak i AI. Istotą zaczyna być walidacja dla medycyny. Ponieważ AI i deep learning w medycynie to na pewno coś więcej niż Chat GPT. Tutaj stawką jest zdrowie i życie ludzi!