Szpitale post-COVID: projektowanie – modernizacja – budowa
Kategorie użytkowników szpitala i ich wzajemne interakcje w kontekście przeciwdziałania zakażeniom
Schemat komunikacji szpitalnej to kluczowy element analizy działania szpitala. Pierwszym elementem tego schematu jest określenie kategorii użytkowników szpitala. Podzieliliśmy je na grupy:
a) pacjenci:
- planowi przyjmowani do szpitala,
- planowi ambulatoryjni,
- nieplanowi ambulatoryjni,
- nieplanowi − stany nagłe,
- nieplanowi przyjmowani do szpitala.
b) odwiedzający:
- odwiedzający pacjentów chodzących,
- odwiedzający pacjentów leżących,
- goście administracji,
- studenci,
- przedstawiciele firm zewnętrznych i kontrahentów,
- pozostali odwiedzający niecykliczni.
c) personel:
- personel bezpośrednio kontaktujący się z pacjentami:
- lekarze,
- pielęgniarki,
- fizjoterapeuci, rehabilitanci,
- ratownicy medyczni,
- pracownicy triage,
- opiekunowie medyczni,
- salowe,
- personel bez kontaktu bezpośredniego z pacjentami działający w czasie pracy dziennej szpitala:
- administracja,
- personel techniczny,
- technicy medyczni (diagnostyka),
- pracownicy laboratorium,
- pracownicy sterylizacji,
- pracownicy patomorfologii,
- pracownicy apteki,
- pracownicy rejestracji,
- ochrona,
- personel kuchni,
- pracownicy dostaw (koniecznych w czasie pracy dziennej),
- personel bez kontaktu z pacjentami działający po godzinach pracy dziennej szpitala:
- pracownicy dostaw (pozostałe dostawy),
- personel sprzątający i dezynfekujący,
- utrzymanie techniczne budynku,
- wywozy.
Powyższe zestawienie powinno być oczywiście wynikiem analizy konkretnej placówki − jego celem jest jednak określenie grup ludzi przebywających w szpitalu i ich ewentualne rozdzielenie fizyczne lub czasowe w celu minimalizacji ryzyka zakażenia. Kluczowym [...]