Sztuczna inteligencja w medycynie – szanse i zagrożenia
„Medyczna inteligencja”
Pierwsze wykorzystanie maszynowych mechanizmów wspierania lekarzy, pielęgniarek w szpitalach poprzez dążenie do usprawnienia ich pracy miało miejsce wiele lat temu w USA, gdzie po raz pierwszy wykorzystano możliwość dyktowania treści dokumentacji medycznej. Pierwotnie nagrania te służyły sekretarkom (sekretarzom) do przepisywania ich na papier, ale bardzo szybko okazało się, że rozwiązania elektroniczne potrafią same „przesłuchać” nagrania i transponować je do tekstu. Ponieważ różna intonacja, wymowa prowadziły często do błędów, zmusiło to twórców oprogramowania do stałego ulepszania identyfikacji głosu, tak aby wygenerowany tekst był jak najbardziej precyzyjny i poprawny. Dzisiaj stosowane rozwiązania wiodących dostarczycieli technologii nie tylko czytają to, co mówimy albo chcemy napisać (poprzez przewidywanie tekstu), ale też właśnie dzięki zastosowaniu AI potrafią układać frazy, tak aby nawet źle rozpoznane zdanie w kontekście znalazło swoje poprawne miejsce i aby wygenerowany dokument nie wymagał już żadnych poprawek. Sztuczna inteligencja nie tylko rozpoznaje słowa, ale układa je w wyrażenia, korzysta z baz danych wielu języków, potrafi je automatycznie tłumaczyć w czasie rzeczywistym i zapewniać poprawną komunikację nie tylko pomiędzy ludźmi a systemami, ale też ludźmi w różnych językach.
Tak działają współczesne mechanizmy identyfikacji głosu, które w pracy lekarzy, pielęgniarek, ratowników medycznych i innych osób pracujących w ochronie zdrowia znajdują szerokie zastosowanie, oszczędzając czas na wpisywanie danych, prowadzenie szkoleń i konferencji, zbieranie wywiadu w różnych językach. AI pomaga nie tylko w samym spisywaniu mówionych wyrażeń, ale również, jeśli aplikacja jest wyposażona w rubryki lub pola kontekstowe, [...]