Strategia Rzecznika Praw Pacjenta
Cele strategiczne i perspektywy ich realizacji
Rzecznik formułuje trzy zasadnicze cele strategiczne swojego urzędu na lata 2020-2023. Mają one oczywiście, na tym etapie, charakter postulatywny i niektóre z nich z pewnością będą budzić dyskusję, szczególnie wśród kierujących placówkami medycznymi.
- Edukacja pacjenta w zakresie przysługujących mu praw w procesie leczenia.
- Podniesienie bezpieczeństwa pacjenta w systemie opieki zdrowotnej, m.in. poprzez monitorowanie zdarzeń niepożądanych, działanie na rzecz podnoszenia jakości świadczeń i stosowania nowoczesnych technologii medycznych, wspieranie rozwoju kadr medycznych.
- Wsparcie pacjenta poprzez gruntowanie jego podmiotowości w systemie, m.in. w drodze stworzenia możliwości prawnych dla występowania Rzecznika w sprawach cywilnych, na prawach prokuratora, po stronie poszkodowanych pacjentów, występowanie do naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskami o wyjaśnienie przepisów czy też udział w postępowaniach przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawach wnoszonych przez Rzecznika Praw Obywatelskich na rzecz praw pacjentów. W końcu również możliwość nakładania kar finansowych na podmioty medyczne.
Rzecznik zamierza realizować założone cele z punktu widzenia czterech perspektyw, do których przypisano cele o różnym horyzoncie czasowym realizacji:
a) perspektywy pacjenta,
b) tzw. perspektywy procesów,
c) perspektywy rozwoju,
d) perspektywy finansowania.
Wydaje się, że z samej istoty powołania i funkcjonowania urzędu Rzecznika Praw Pacjenta postrzeganie i wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom pacjentów powinno być sprawą priorytetową. Przyjęta Strategia zakłada realizację kilku ważnych celów w tym obszarze. Koncentrują się one głównie [...]