Nadzór sanitarny – jak przygotować placówkę medyczną...- Strona 2 z 2 - dlaszpitali.pl dlaszpitali.plNadzór sanitarny – jak przygotować placówkę medyczną...- Strona 2 z 2 - dlaszpitali.pl

Wyszukaj w serwisie

Reklama

Nadzór sanitarny – jak przygotować placówkę medyczną do kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej

Uprawnienia inspektora

Uprawnienia te są regulowane Ustawą o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i dają inspektorowi dość szeroki wachlarz możliwości. W pierwszej kolejności, inspektor ma prawo wstępu do wszystkich pomieszczeń wchodzących w skład placówki. Nie jest to uprawnienie nieograniczone – jeżeli nie ma wyraźnej podstawy do przeprowadzenia kontroli w trakcie wizyty pacjenta w gabinecie, powinna być ona przeprowadzona po jej zakończeniu. Warto o to dbać, ponieważ pacjent, który dostrzeże obecność organów nadzorczych, nie poczeka na rezultat czynności, a wyjdzie z placówki z przekonaniem, że jest to miejsce, które nie dba o standardy sanitarne.

Inspektor może również pozyskiwać ustne informacje od personelu oraz weryfikować jego wiedzę. Bez obaw, nikt nie będzie prosił o cytowanie przepisów z pamięci. Wystarczy, że personel będzie wiedział, w jakim miejscu znaleźć odpowiedź na zadanie pytanie. Dlatego warto skrupulatnie prowadzić dokumentację – nie tylko dokumentację medyczną pacjentów, ale również tę wewnętrzną, dotyczącą struktury i funkcjonowania placówki. Dzięki temu, w razie nieścisłości, nikt nie będzie miał wątpliwości, gdzie należy szukać rozwiązania.

Kolejnym uprawnieniem jest możliwość weryfikowania sprzętu posiadanego przez kontrolowany obiekt. Inspektor może sprawdzić, czy placówka jest wyposażona w wystarczającą ilość sprzętu jedno- lub wielorazowego użytku i jak często korzysta z tej możliwości. W związku z tym należy prowadzić wewnętrzne rejestry, aby mieć kontrolę nad tym, jaki sprzęt, a co ważne, w jakiej ilości, znajduje się na terenie podmiotu.

Nie
można pominąć również prawa do wglądu do dokumentacji. Tutaj należy
wspomnieć, że prawo to ma pewne ograniczenia. O ile dostęp
do dokumentacji dotyczącej kompetencji merytorycznych personelu nie
budzi większych zastrzeżeń, o tyle zupełnie inaczej wygląda
to w przypadku dokumentacji pracowniczej. Nie ma obowiązku okazywania
inspektorowi umów stanowiących podstawę [...]

Ten materiał dostępny jest dla Subskrybentów.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną Subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas

Komentarze

Strefa wiedzy

657 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 16 kategorii tematycznych

Reklama
Poznaj nasze serwisy