Telemedycyna − warto z niej korzystać

Telemedycyna oszczędza czas nie tylko lekarza, ale i pacjenta. Jeśli stan zdrowia nie wymaga osobistej wizyty pacjenta w przychodni, lekarz zdalnie może także wystawić receptę, zwolnienie bądź skierowanie na badania.
Trwająca obecnie epidemia koronawirusa spowodowała konieczność zamknięcia przychodni oraz szpitali. Pacjenci w placówkach medycznych przyjmowani są jedynie w nagłych przypadkach. Sytuacja ta wymusiła na lekarzach i pacjentach potrzebę przejścia na konsultację online.
Jak tłumaczą eksperci z fundacji Telemedycyna Grupa Robocza, telemedycyna jest świadczeniem zdrowotnym udzielanym za pomocą systemów teleinformatycznych bądź systemów łączności na odległość. Dzięki nim lekarz może zdalnie przeprowadzić wywiad z pacjentem, ocenić jego stan zdrowia. Telemedycyna nie zastępuje w pełni klasycznej wizyty, ale ze względu na rozwój technologiczny sprawdza się w wielu sytuacjach.
Fundacja Telemedyczna Grupa Robocza przygotowała poradnik, w którym podpowiada pacjentom, jak korzystać z teleporad, żeby były jak najbardziej skuteczne. Patronat nad opracowaniem objęły m.in.: Ministerstwo Zdrowia, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia i Rzecznik Praw Pacjenta. Oprócz poradnika dla pacjentów, na stronie fundacji można znaleźć też przydatne wskazówki dla lekarzy.
Korzystanie z telemedycyny w opiece nad pacjentem zostało dopuszczone przepisami polskiego prawa, jest zgodne z aktualną wiedzą medyczną, a rozwój telemedycyny w ramach systemu ochrony zdrowia jest rekomendowany przez WHO.
Czytaj także: Telemedycyna a bezpieczeństwo danych pacjenta