Są nowe standardy akredytacyjne dla szpitali - dlaszpitali.pl dlaszpitali.plSą nowe standardy akredytacyjne dla szpitali - dlaszpitali.pl
Reklama

Są nowe standardy akredytacyjne dla szpitali

opm-dlaszpitali-standardy-akredytacyjne
fot. iStock

6 września ukazało się obwieszczenie ministra zdrowia określające standardy akredytacyjne dla działalności leczniczej w rodzaju całodobowe i stacjonarne świadczenia zdrowotne szpitalne.

Nowe standardy wynikają z ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta obowiązującej od początku bieżącego roku. Uchyliła ona ustawę z 6 listopada 2008 r. o akredytacji w ochronie zdrowia oraz dotychczasowe standardy akredytacyjne. Nowy dokument w tej sprawie określa jeszcze wyższe wymagania dla podmiotów leczniczych. Dotyczą one:

  • ciągłości opieki (to np. wdrożenie rozwiązań służących do zarządzania ruchem pacjentów, zasad postępowania w sytuacjach szczególnych, z ofiarami przemocy, zasad przenoszenia pacjentów do innej placówki, prowadzenie analizy przyczyn odmów hospitalizacji),
  • praw i obowiązków pacjenta (to np. zapewnienie pacjentom przystępnych informacji o stanie ich zdrowia, możliwości odwiedzin, uczestniczenia w procesie opieki osobom bliskim, określenie procedur wymagających dodatkowej zgody pacjenta, wyznaczenie pełnomocnika do spraw pacjenta czy zapewnienie możliwości porozumiewania się z pacjentami z trudnościami komunikacyjnymi),
  • oceny stanu zdrowia (to szczegółowe wytyczne dotyczące tego, co powinna zawierać dokumentacja medyczna pacjenta),
  • diagnostyki (laboratoryjnej, obrazowej i patomorfologii),
  • zagrożenia życia (to np. wdrożenie standardowych procedur postępowania z pacjentami w ciężkim stanie zdrowia i w stanach nagłego zagrożenia życia, organizowanie szkoleń w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej czy prowadzenie analizy czynności resuscytacyjnych),
  • opieki nad pacjentem (to np. opracowanie indywidualnego planu opieki dla każdego pacjenta i jego modyfikacja w zależności od potrzeb, wdrożenie wytycznych postępowania klinicznego, procedur przetaczania krwi i jej składników, oceny i leczenia bólu czy profilaktyki i leczenia odleżyn),
  • zabiegów i znieczuleń (to np. ocena ryzyka związanego z zabiegiem, konsultacje w poradni anestezjologicznej, anestezjologiczna ocena stanu pacjenta po zabiegu, określenie odpowiedzialności za opiekę pooperacyjną),
  • farmakoterapii (to np. sprawowanie nadzoru nad farmakoterapią, prowadzenie receptariusza, dokumentowanie zlecania leków, bezpieczne podawanie i przechowywanie medykamentów),
  • leczenia żywieniowego (to np. nadzorowanie leczenia żywieniowego, monitorowanie wyników i powikłań takich terapii, opracowanie i wdrożenie leczenia dietetycznego czy informowanie pacjentów o żywieniu w okresie poszpitalnym),
  • prewencji i kontroli zakażeń (to np. przygotowanie personelu do zapobiegania i zwalczania zakażeń oraz systematyczne uczestnictwo w szkoleniach na ten temat, zapewnienie personelowi szczepień ochronnych, monitorowanie zakażeń i walidacja pochodzących z niego danych, zachowanie sterylności sprzętu),
  • poprawy jakości (to np. prowadzenie programów poprawy jakości i bezpieczeństwa opieki, samoocena wdrożenia standardów akredytacyjnych, analiza przyczyn przedłużającego się pobytu pacjentów w placówce i nieplanowych, powtórnych hospitalizacji czy analiza przyczyny zgonów),
  • bezpieczeństwa pacjenta (to np. wdrożenie polityki bezpieczeństwa pacjenta oraz identyfikacja zdarzeń niepożądanych),
  • jakości obsługi (to np. zapewnienie dogodnych warunków pobytu na SOR-ze, w izbie przyjęć czy recepcji, zachowanie zasad prywatności pacjentów, zapewnienie parkingu, toalet dla odwiedzających, czystej pościeli czy odpowiedniej temperatury w salach chorych),
  • informacji medycznej (to np. określenie systemu gromadzenia danych i przetwarzania informacji, zapewnienie bezpiecznego dostępu do sieci zarówno dla pacjentów, jak i personelu, wdrożenie mechanizmów zapewniających jakość dokumentacji medycznej),
  • jakości zarządzania (to np. spójna strategia placówki, określenie pożądanych kwalifikacji i oczekiwanego poziomu jakości dla stanowisk pracy, prowadzenie badań opinii personelu oraz polityki stałego podnoszenia kwalifikacji, zapewnienie pracownikom szkoleń, dbanie o infrastrukturę i jej stan techniczny, dostosowanie obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wdrożenie polityki zarządzania odpadami).

Z pełnym brzmieniem obwieszczenia określającego standardy akredytacyjne dla działalności leczniczej w rodzaju całodobowe i stacjonarne świadczenia zdrowotne szpitalne można zapoznać się tutaj.

Źródło: Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia

Czytaj także: Rusza awizowany konkurs z KPO dla szpitali powiatowych na geriatrię i opiekę długoterminową

Komentarze

Sklep

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 5/2024

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 5/2024

46,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

150,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – aparatura medyczna i wyposażenie

Szpital XXI wieku – aparatura medyczna i wyposażenie

126,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

52,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.