Jakość w szpitalu w świetle projektu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta - dlaszpitali.pl dlaszpitali.plJakość w szpitalu w świetle projektu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta - dlaszpitali.pl

Wyszukaj w serwisie

Jakość w szpitalu w świetle projektu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta

opm-dlaszpitali-jakosc-w-szpitaku-w-swietle-ustawy
fot. iStock

Celem projektowanej regulacji jest wdrożenie rozwiązań prawnych, które w sposób kompleksowy i skoordynowany określą zadania, obowiązki i uprawnienia poszczególnych podmiotów w zakresie monitorowania, oceny i poprawy jakości.

Jakość jest pojęciem złożonym i wynikowym, będącym odzwierciedleniem kryteriów i norm przyjętych przez państwo i jego instytucje, organizacje międzynarodowe i krajowe, oczekiwań przedsiębiorców i konsumentów itp. W organizacjach przekłada się to na realizowane strategie − obejmujące ich funkcjonowanie i wynikające z nich oczekiwania wobec jakości oraz zarządzania nią. Zarządzanie jakością powinno przejawiać się w spełnieniu wszystkich funkcji zarządzania, do których należą: planowanie, organizowanie, przewodzenie, kontrolowanie, doskonalenie.

Zmiany organizacyjne systemu ochrony zdrowia, postęp wiedzy medycznej, zastosowanie nowych technologii powodują, że w okresie ostatnich lat w Polsce coraz większego znaczenia zaczyna nabierać jakość w ochronie zdrowia. W świetle jednej z definicji, jakość w opiece zdrowotnej polega na pełnym zaspokajaniu zapotrzebowania na usługi zdrowotne w ramach obowiązujących regulacji i limitów, które ustanawiane są przez władze administracyjne i instytucje finansujące usługi (1). Natomiast zarządzanie jakością polega na systematycznym działaniu wszystkich pracowników danej organizacji, które ma na celu poprawę jakości opieki nad pacjentem (2).

Istotnym elementem, dla którego warto udoskonalać jakość, jest zapewnienie pacjentom profesjonalnej opieki na najwyższym poziomie, dostosowanej do ich potrzeb.

Jednym z możliwych sposobów doskonalenia jakości jest utworzenie specjalnych podmiotów uprawnionych do jej [...]

Ten materiał dostępny jest dla Subskrybentów.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną Subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas

Komentarze

Reklama

Strefa wiedzy

667 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 16 kategorii tematycznych

Reklama
Poznaj nasze serwisy