Jakość w opiece szpitalnej po nowemu: między legislacją a praktyką zarządczą

Wskaźniki jakości mogą odegrać kluczową rolę w poprawie funkcjonowania polskich szpitali, ale wymaga to spełnienia kilku warunków.
Jakość opieki zdrowotnej to kluczowy element, który wpływa na funkcjonowanie systemów ochrony zdrowia na całym świecie. Wskaźniki jakości są narzędziem, które pozwala ocenić efektywność, bezpieczeństwo i skuteczność świadczeń zdrowotnych. W Polsce temat ten zyskał na znaczeniu po uchwaleniu Ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (1). Przyjęte regulacje mają na celu wprowadzenie systemowego podejścia do poprawy jakości, co obejmuje m.in. rejestrację zdarzeń niepożądanych, monitorowanie wskaźników oraz wprowadzenie mechanizmów autoryzacji i akredytacji. W artykule podjęto próbę oceny, czy wskaźniki jakości w polskich szpitalach mogą stać się realnym narzędziem zarządczym, czy też pozostaną jedynie formalnym obowiązkiem sprawozdawczym.
Ramy prawne – ustawa i rozporządzenia
Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta z 2023 r. wprowadza nowy paradygmat zarządzania jakością w polskim systemie zdrowia. Wprowadza ona m.in. obowiązek wdrożenia wewnętrznych systemów jakości w placówkach medycznych, rejestrowanie zdarzeń niepożądanych oraz monitorowanie wskaźników jakości. Art. 4 wymienionej ustawy określa, że jakość w opiece zdrowotnej jest mierzona z wykorzystaniem wskaźników jakości opieki zdrowotnej mieszczących się w zakresie obszarów: klinicznego – rozumianego jako zestaw wskaźników odnoszących się do poziomu i efektów realizowanych świadczeń opieki zdrowotnej, konsumenckiego – rozumianego jako wyniki badań [...]